Metoda Gold – jak możemy uczyć się na błędach
Nikt z nas nie jest nieomylny. To normalna ludzka rzecz, że każdy popełnia błędy, mniejsze lub większe. Dzięki nim jesteśmy w stanie lepiej poznać siebie, odkrywać swoje mocne i słabe strony, rozwijać się. Aby porażka była pouczająca, po pierwsze musimy umieć się do niej przyznać, a po drugie – wyciągnąć z niej jakieś wnioski i wdrożyć je w życie. W jaki sposób to zrobić? Pomoże nam metoda Gold.
Czym jest metoda Gold i kiedy ją wykorzystujemy?
Metoda GOLD jest jednym z modeli stosowanych w coachingu, a także przez managerów przy udzielaniu feedbacku dla pracowników. Śmiało można ją zastosować również wobec samego siebie – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Model GOLD to skrót od angielskich słów Goal, Outcome, Learn, Differently, których rozwinięcie to 4 pytania podsumowujące i pozwalające określić kierunek zmian.
Pytania w metodzie GOLD
G – what was the GOAL?
- Jaki był Twój cel?
- Co zamierzałeś/zamierzałaś osiągnąć?
- Co miało być rezultatem działania?
Zaczynamy od pytań o cel. Nie możemy działać po omacku i zakładać, że coś nam wyjdzie lub nie. Postanowienie, jaki rezultat chcemy osiągnąć, powinno być początkiem każdego naszego przedsięwzięcia. Należy trzymać nadrzędnego celu i nie dać się zwieść silnym emocjom.
O – what is the OUTCOME?
- Jaki był faktyczny rezultat?
- Co osiągnąłeś/osiągnęłaś?
- Co poszło dobrze?
- Nad czym można jeszcze popracować?
Kolejny krok to zadawanie pytań o to, co w rzeczywistości osiągnęliśmy. Sprawdzamy, czy rezultat naszych działań pokrywa się z oczekiwaniami. Nie szukamy w tym momencie usprawiedliwienia i wymówek dotyczących błędów, które popełniliśmy. Uczciwie podchodzimy do tematu i rozliczamy się z celów, ale nie formułujemy jeszcze wniosków.
L – what did I LEARN?
- Jakie wnioski z tego wyciągnąłeś/wyciągnęłaś?
- Czego się nauczyłeś/nauczyłaś?
- Jakie inne możliwości teraz widzisz?
To w tym kroku przychodzi czas na powiedzenie sobie, jaką lekcję wyciągnęliśmy z tego, co właśnie zrobiliśmy. Powinniśmy się skupić i dokładnie przeanalizować temat, zidentyfikować i nazwać problemy, nie szukając przy tym winnych. Kluczem do sukcesu jest tutaj dociekliwość i nieustępliwość, a także uczciwość w stosunku do innych i do siebie. Cały czas pamiętajmy o tym, że nasze błędy i porażki to źródło nowej wiedzy.
D – what I will do DIFFERENTLY next time?
- Co zrobisz inaczej następnym razem?
- Czego zrobisz więcej lub mniej?
- Co będziesz brał/brała pod uwagę, gdy znów pojawi się tak sytuacja?
- Od czego zaczniesz? Na czym zakończysz?
Na sam koniec pytamy o to, co i jak zamierzamy następnym razem zrobić inaczej, aby działać efektywniej. Wiemy już jakie błędy popełniliśmy, co zadziałało, a co nie. Na bazie wszystkich przemyśleń przygotowujemy realny plan działania, który konsekwentnie będziemy wcielać w życie.
Podsumowanie
Chcąc się czegoś nauczyć na własnych błędach, musimy spełnić jeden podstawowy warunek – być świadomymi tego, że go popełniliśmy i nie zwalać porażki na wszystko i wszystkich dookoła. Powinniśmy dobrze przemyśleć każdy błąd i starać się go przepracować, rozłożyć na czynniki, przeanalizować, wiedzieć dokładnie, z czego wyniknął. Musimy również mieć świadomość tego, co warto zrobić inaczej i następnym razem wprowadzić to w życie.
“Człowiek, który nie robi błędów, zwykle nie robi nic” : )