aktualności

Metoda Gold – jak możemy uczyć się na błędach

Nikt z nas nie jest nieomylny. To normalna ludzka rzecz, że każdy popełnia błędy, mniejsze lub większe. Dzięki nim jesteśmy w stanie lepiej poznać siebie, odkrywać swoje mocne i słabe strony, rozwijać się. Aby porażka była pouczająca, po pierwsze musimy umieć się do niej przyznać, a po drugie – wyciągnąć z niej jakieś wnioski i wdrożyć je w życie. W jaki sposób to zrobić? Pomoże nam metoda Gold.

Czym jest metoda Gold i kiedy ją wykorzystujemy?

Metoda GOLD jest jednym z modeli stosowanych w coachingu, a także przez managerów przy udzielaniu feedbacku dla pracowników. Śmiało można ją zastosować również wobec samego siebie – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Model GOLD to skrót od angielskich słów Goal, Outcome, Learn, Differently, których rozwinięcie to 4 pytania podsumowujące i pozwalające określić kierunek zmian.

Pytania w metodzie GOLD

G – what was the GOAL?

  • Jaki był Twój cel?
  • Co zamierzałeś/zamierzałaś osiągnąć?
  • Co miało być rezultatem działania?

Zaczynamy od pytań o cel. Nie możemy działać po omacku i zakładać, że coś nam wyjdzie lub nie. Postanowienie, jaki rezultat chcemy osiągnąć, powinno być początkiem każdego naszego przedsięwzięcia. Należy trzymać nadrzędnego celu i nie dać się zwieść silnym emocjom. 

O – what is the OUTCOME?

  • Jaki był faktyczny rezultat?
  • Co osiągnąłeś/osiągnęłaś?
  • Co poszło dobrze?
  • Nad czym można jeszcze popracować?

Kolejny krok to zadawanie pytań o to, co w rzeczywistości osiągnęliśmy. Sprawdzamy, czy rezultat naszych działań pokrywa się z oczekiwaniami. Nie szukamy w tym momencie usprawiedliwienia i wymówek dotyczących błędów, które popełniliśmy. Uczciwie podchodzimy do tematu i rozliczamy się z celów, ale nie formułujemy jeszcze wniosków.

L – what did I LEARN?

  • Jakie wnioski z tego wyciągnąłeś/wyciągnęłaś?
  • Czego się nauczyłeś/nauczyłaś?
  • Jakie inne możliwości teraz widzisz?

To w tym kroku przychodzi czas na powiedzenie sobie, jaką lekcję wyciągnęliśmy z tego, co właśnie zrobiliśmy. Powinniśmy się skupić i dokładnie przeanalizować temat, zidentyfikować i nazwać problemy, nie szukając przy tym winnych. Kluczem do sukcesu jest tutaj dociekliwość i nieustępliwość, a także uczciwość w stosunku do innych i do siebie. Cały czas pamiętajmy o tym, że nasze błędy i porażki to źródło nowej wiedzy.

D – what I will do DIFFERENTLY next time?

  • Co zrobisz inaczej następnym razem?
  • Czego zrobisz więcej lub mniej?
  • Co będziesz brał/brała pod uwagę, gdy znów pojawi się tak sytuacja?
  • Od czego zaczniesz? Na czym zakończysz?

Na sam koniec pytamy o to, co i jak zamierzamy następnym razem zrobić inaczej,  aby działać efektywniej. Wiemy już jakie błędy popełniliśmy, co zadziałało, a co nie. Na bazie wszystkich przemyśleń przygotowujemy realny plan działania, który konsekwentnie będziemy wcielać w życie. 

Podsumowanie

Chcąc się czegoś nauczyć na własnych błędach, musimy spełnić jeden podstawowy warunek – być świadomymi tego, że go popełniliśmy i nie zwalać porażki na wszystko i wszystkich dookoła. Powinniśmy dobrze przemyśleć każdy błąd i starać się go przepracować, rozłożyć na czynniki, przeanalizować, wiedzieć dokładnie, z czego wyniknął. Musimy również mieć świadomość tego, co warto zrobić inaczej i następnym razem wprowadzić to w życie. 

“Człowiek, który nie robi błędów, zwykle nie robi nic” : )

blog

Dużo się u nas dzieje, bądź na bieżąco!